Historia 1/4

Muscle Cars to jedna z legend amerykańskiej motoryzacji. Synonim potęgi amerykańskiego przemysłu samochodowego i epoka będąca kamieniem milowym w rozwoju silników V8. Początek musclecarów datuje się oficjalnie na rok 1964 kiedy to jedna z marek koncernu GM – Pontiac zaprezentowała model GTO. Był to samochód średniej wielkości - midsize (jak na amerykańskie normy). Jego idea była prosta- potężny silnik V8 o dużej mocy zapakowany w lekkie nadwozie, z maksymalnie ubogim wyposażeniem. Małą uwagę przywiązywano do zawieszenia i prowadzenia się samochodu, auto miało jak najszybciej osiągać prędkość 60 mil/godz. i jak najszybciej pokonywać odcinek 1/4 mili. Najmocniejszym silnikiem w palecie jednostek GTO był legendarny 389 Tri-Power o pojemności 389 cali3 (6,4 litra), wyposażony w układ trzech dwugardzielowych gaźników generował moc 348 KM i moment obrotowy 428 lb-ft. Wystarczyło to by rozpędzić GTO do 60 mil w 6,6 sekundy i pokonać 1/4 mili w 14,8 sekundy, czyli na równi z ówczesną Corvette.


1969 Chevrolet Chevelle SS 396

Narodziny GTO dały początek wojnom musclecars, przez kolejne lata amerykańscy producenci aż do 1973 roku toczyli zacięte boje w tworzeniu coraz to szybszych i potężniejszych aut. Zmagania prowadzono na wszystkich frontach: fullsize, midsize oraz pony-cars. Konkurencja była bardzo silna, nawet w wewnętrznych szeregach GM, poszczególne dywizje prześcigały się nawzajem. Najbardziej zaciekłe starcia miały miejsce w klasach midsize i pony-cars. Jeszcze w 1964 roku,od razu po wprowadzeniu na rynek Pontiaca GTO pierwszy zareagował Oldsmobile tworząc model 4-4-2, jego nazwa pochodziła od tego że auto posiadało 4-gardzielowy gaźnik, 4-biegową skrzynię biegów i podwójny wydech.

Nowy musclecar bazował na modelu średniej klasy Cutlass i oferował najmocniejszy wówczas silnik V8 Oldsmobile o pojemności 330 cali3 (5,4 litra) z mocą 310 KM i momentem 355 lb-ft. Dodatkowo 4-4-2 posiadał wzmocnione i usportowione zawieszenie. Pomimo tych wszystkich usprawnień i niezłego silnika 4-4-2 nie dorównywał osiągami GTO.

Do 60 mil/godz. rozpędzał się w 7,4 sekundy a ćwierć mili przejeżdżał w 15,6 sek. Następnego konkurenta dla GTO również w 1964 roku stworzył Chevrolet wypuszczając bliźniacze auto – Chevelle SS (Super Sport). Podobnie jak Oldsmobile 4-4-2 tak i pierwsza Chevelle SS nie mogła się równać z GTO pod względem osiągów, dlatego iż jej najmocniejszy silnik posiadał pojemność tylko 327 cali3 (5,3 litra)  i moc „zaledwie” 300 KM. Chevrolet miał jeszcze jeden musclecar w 1964 roku, była to mała Nova SS, nie miała co prawda równie potężnego V8 jak Chevelle bo jej silnik posiadał pojemność 283 cali3 (4,6 litra)  i moc 195 KM, ale niedostatki mocy starała się nadrabiać małą wagą. Z Novą bezpośrednio konkurował również niewielki Dodge Dart,  który otrzymując w 1964 roku swoje pierwsze V8 (273 cale3 – 4,5 litra ,180 km) dołączył do grona musclecars.

Spoza GM do walki włączył się jeszcze Ford z modelem Fairlane oraz Mercury ze swoim Cometem, który niestety początkowo dysponował on jedynie silnikiem V8 o pojemności 289 cali3 (4,7 litra) z mocą 210 KM, było to zdecydowanie za mało aby przegonić rywali. W 1964 roku GTO był najszybszy i konkurencja musiała uznać wyższość „progenitora gatunku”, sprawy jednak miały się zmienić w 1965.

«Strona główna - Następna»

 

 

 

Copyright 2009 by AeMCe ®. All rights reserved.

Strona powstała przy pomocy witryny AutoCentrum.pl ®, USAuto.pl ®, FlamingWheels.pl ®, V10.pl ®
Strona główna Mail