Kryzys paliwowy


Kryzys naftowy, określany też mianem kryzysu paliwowego lub energetycznego to kryzys gospodarczy w historii gospodarki kapitalistycznej, który rozpoczął się 1973 i objął wszystkie kraje wysoko uprzemysłowione i uzależnione od ropy naftowej i wszystkie dziedziny gospodarki światowej.

Kryzys spowodował gwałtowny wzrost cen ropy naftowej na rynkach światowych w wyniku embarga (sankcji) państw zrzeszonych w OPEC zastosowanych wobec Stanów Zjednoczonych po wybuchu wojny izraelsko-arabskiej w 1973.

W latach poprzedzających wojnę arabsko-izraelską, która wybuchła w święto Jom Kippur w październiku 1973 roku, produkcja ropy naftowej ledwo pokrywała zapotrzebowanie. Dodatkowo niezwykle chłodna zima 1969/70 spowodowała wyczerpanie się lokalnych zapasów ropy naftowej i gazu ziemnego. Ta niepewna sytuacja osiągnęła stadium kryzysu, gdy Arabowie odcięli dostawy ropy naftowej i cena baryłki skoczyła o 600 procent do 35 USD.

Dnia 17 października 1973 roku, w czasie trwania wojny Jom Kippur, arabscy członkowie OPEC zadecydowali wstrzymać handel ropą naftową z krajami popierającymi Izrael w wojnie z Egiptem - tzn. USA i kraje Europy Zachodniej. Jednocześnie uzgodniono nowy mechanizm ustalania cen za ropę naftową w celu uzyskania większego zysku. Zmiany uderzyły w kraje uzależnione od dostaw ropy arabskiej, w USA, Japonię, Europę Zachodnią i jednocześnie zamknęły okres beztroskiej konsumpcji kupowanego za grosze strategicznego produktu jakim jest ropa naftowa.


Rok 1970 był ostatnim dla prawdziwych musclecars, od 1971 roku moc silników zaczęła drastycznie spadać, normy emisji spalin zabijały kolejne silniki. W 1972 roku nie było już 426 Hemi. Ta degradacja mocy doprowadziła w końcu do upadku ery musclecars. Ostatnim prawdziwym musclecarem był Pontiac Trans Am SD455. Skrót SD znaczył Super Duty i Pontiac używał go do określenia swoich najmocniejszych niemal wyczynowych silników. 455 oznaczało pojemność – 455 cali3 (7,5 litra). Moc tego silnika oficjalnie określano na 310 KM, realnie jednak generował on blisko 370 KM. Produkowany w latach 1973-74 Trans Am SD455 był wtedy najszybszym i najmocniejszym musclecarem, żeby nie powiedzieć jedynym, który zachował swą moc i charakter.

Pontiac rozpoczął erę musclecars i to Pontiac ją zakończył.
Wraz ze śmiercią SD455 w 1974 zakończyła się na dobre epoka prawdziwych musclecarów.

Jest jednak nadzieja na powrót musclecars, technologia pozwoliła silnikom o dużej pojemności spełniać obecne normy emisji spalin. Odrodził się już Mustang, Challenger, Camaro i Charger. Ten ostatni niestety w małym stopniu nawiązuje do swojego znakomitego poprzednika, stąd przydomek, jaki mu nadano – „neo-muscle car".

 

 

 

Copyright 2009 by AeMCe ®. All rights reserved.

Strona powstała przy pomocy witryny AutoCentrum.pl ®, USAuto.pl ®, FlamingWheels.pl ®, V10.pl ®
Strona główna Mail